کد مطلب:77749 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:111

نامه 026-به یکی از ماموران زکات











و من عهد له علیه السلام

الی بعض عماله و قد بعثه علی الصدقه،

و از وصیت امیرالمومنین علیه السلام است به سوی بعضی از كاركنانش و حال آنكه برانگیخته بود او را بر جمع كردن زكات.

«آمره بتقوی الله فی سرائر اموره و خفیات اعماله، حیث لا شهید غیره و لا وكیل دونه. و آمره ان لایعمل بشی ء من طاعه الله فیما ظهر فیخالف الی غیره فیما اسر و من لم یختلف سره و علانیته و فعله و مقالته، فقد ادی الامانه و اخلص العباده. و آمره الا یجبههم و لا یعضههم و لا یرغب عنهم تفضلا بالاماره علیهم، فانهم الاخوان فی الدین و الاعوان علی استخراج الحقوق.»

یعنی امر می كنم او را به ترسیدن از خدا در نهانیهای كارهای او و پنهانی عملهای او، در جایی كه حاضری نیست غیر از خدا و نگاهبانی نیست سوای خدا. و امر می كنم او را به اینكه عمل نكند به چیزی از طاعت خدا در وقتی كه آشكار است، پس مخالفت كند به سوی غیر او در وقتی كه پنهان است از مردم و كسی كه مختلف نیست نهان او و آشكار او و كردار و گفتار او، پس به تحقیق كه ادا كرده است امانت خدا را و خالص و پاك گردانیده است عبادت را. و امر می كنم او را به اینكه مواجه نشود به نحو بد آینده ی ایشان و بهتان نزند ایشان را و رونگرداند از ایشان از روی زیادتی داشتن بر ایشان، به سبب منصب امارت، پس به تحقیق كه ایشان برادرانند در دین و یاریگرانند در بیرون آوردن حقهای مستحقین.

«و ان لك فی هذه الصدقه نصیبا مفروضا و حقا معلوما و شركاء اهل مسكنه و ضعفاء ذوی

[صفحه 1055]

فاقه و انا موفوك حقك فوفهم حقوقهم و الا فانك من اكثر الناس خصوما یوم القیامه و بوسا لمن خصمه عند الله الفقراء و المساكین و السائلون و المدفوعون و الغارم و ابن السبیل! و من استهان بالامانه و رتع فی الخیانه و لم ینزه نفسه و دینه عنها، فقد احل بنفسه الخزی فی الدنیا و هو فی الاخره اذل و اخری و ان اعظم الخیانه (خیانه) الامه و افظع الغش غش الائمه و السلام.»

یعنی و به تحقیق كه از برای تو است در این مال زكاه رسد واجبی و حق معینی و شریكان اهل فقری و ضعیفان صاحبان احتیاجی و به تحقیق كه ما رساننده ایم به تو حق تو را، پس برسان تو به ایشان حق ایشان را و اگر نرسانی پس به تحقیق كه خواهی بود از بیشتر دشمن دارندگان مردمان در روز قیامت، یعنی بیشتر مردمان كه فقرا و مساكین و ضعفا و ذوی الحقوق باشند، دشمنان تو خواهند بود در روز قیامت و شدت و مضرت حاصل است از برای كسی كه دشمنی كنند با او در نزد خدا، فقیران و مسكینان و سوال كنندگان و ممنوع شدگان زكات و قرض داران و از راه واماندگان. و كسی كه خوار گرداند امانت را و بچرد و بخورد در خیانت كردن امانت و پاك نسازد نفس خود را و دین خود را از خیانت كردن، پس به تحقیق كه جا داده است نفس خود را در فضیحت و رسوایی در دنیا و حال آنكه او در آخرت خوارتر و رسواتر است و به تحقیق كه بزرگتر خیانت كردن، خیانت كردن این امت است و زشت ترین مغشوش كردن و چشم پوشاندن، چشم پوشی امامان و پیشوایان است و سلام بر تو باد.

[صفحه 1056]


صفحه 1055، 1056.